söndag 1 juni 2008

Old Boy - Hämnden


Old Boy – Hämnden

Chan-wook Park
2003

Oh Dae-su blir efter en fyllekväll kidnappad av okänd gärningsman och vaknar inlåst i ett rum. Han får inte veta varför han är där eller hur länge han ska bli kvar. Han har ingen kontakt med yttervärlden förutom teven som blir hans närmsta vän. På nyheterna ser han att han själv är anklagad för mordet på sin hustru och det verkar som att mardrömmen aldrig ska ta slut. En dag blir han dock släppt, på ett lika mystiskt sätt som han blev kidnappad, och han bestämmer sig för att leta reda på personerna bakom hans eget försvinnande.

Jag trodde att det här skulle vara en vanlig actionfilm. Det är nummer två i Chan-wook Parks hämndtrilogi och utan att ha sett de andra så hade jag redan dömt ut Old Boy som en dussinactionrulle, men jag blev allt något överraskad! Denna film börjar lite komiskt på ett väldigt lyckat sätt. Man sitter intresserad framför rutan precis hela tiden och kan knappt vänta för att se hur det ska gå. Även det komiska är märkligt eftersom filmen får en sådan vändning och jag vill inte säga för mycket eftersom jag då skulle riskera att förstöra för den som vill se denna lysande film. Men den är verkligen bra, ja, alldeles fantastisk! Jag älskar Old Boy! Helt klart en av de bättre filmer som kommit ut under 2000-talet.

5/5

Inga kommentarer: