tisdag 10 juni 2008

Last House on the Left



Last House on the Left
(Wes Craven, 1972, 91 min)

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Wes Craven och sedan han gjorde Scream-filmerna så har jag helt tappat respekten för honom, om dessa nu inte är gjorda helt och hållet som parodier på skräckfilm från hans sida.

Men Last House on the Left är en skräckfilmsklassiker som på ett väldigt smakligt sätt för tankarna tillbaka till 60-talets skräckfilmer. Jag anser att det hemska gänget är väldigt 60-talsinspirerat och då särskilt den ”kattliknande” kvinnan. Filmen handlar om två flickor i 17-årsåldern som ska på en konsert en kväll och på jakt efter marijuana hamnar de i klorna på ett mycket märkligt gäng. Detta gäng drar sedan ut flickorna i skogen och utsätter dem för olika övergrepp. Det som gör filmen spännande är att flickorna och gänget hela tiden befinner sig ett stenkast från en av flickans föräldrar. Man hoppas hela tiden på att de ska lyckas ta sig tillbaka hem till de oroliga föräldrarna. Sedan tar filmen en mycket intressant vändning.

I denna film blir huvudpersonerna torterade både fysiskt och psykiskt och skulle scenerna vara mer ingående så skulle det vara mycket jobbigt att titta på. Mina tankar går till den omtalade filmen I Spit on Your Grave som utan tvekan är den mest otäcka film jag någonsin sett. Last House on the Left är på inga sätt lika otäck och lämnar inget större intryck på publiken, i alla fall inte på mig. Detta är dock ändå utan tvekan Wes Cravens kanske bästa film och vill man se en lagom otäck och ”rumsren” skräckfilm som innehåller en del hämnd och tortyr, så blir Last House on the Left alldeles perfekt.

3/5

Inga kommentarer: