fredag 6 juni 2008

Cannibal Ferox




Cannibal Ferox (Umberto Lenzi, 1981, 93 min)

Om man har för vana att kolla vad filmer fått för betyg på imdb, så lär man bli vilseledd när det gäller Cannibal Ferox. Där har filmen i dagsläget betyg 4.9/10 baserat på 2557 röster. Mycket märkligt tycker jag då jag anser att Cannibal Ferox är riktigt spännande med bra skådespeleri och halvsnygga effekter. Lorraine De Selle, som spelar en av huvudpersonerna, Gloria, gör ett väldigt bra jobb och filmen är inte fylld av veka tjejer utan personlighet som många andra filmer i genren är. Okej, filmen har en hel del brister. Exempelvis har en kropp ruttnat i megahastighet medan folk som dog innan honom inte har ruttnat alls. Där undrar jag verkligen vad Lenzi tänkte.

Gloria Davis är en studerande som skriver en uppsats om kannibalism som myt och hon åker till Amazonas för att hitta underlag för sin teori tillsammans med sin bror Judy och sin än Pat. Där hamnar deras jeep djupt i leran och de tvingas fortsätta sin färd till fots. Efter ett tag träffar de på en kokainmissbrukande langare vid namn Mike och hans vän. De berättar om de kannibaler de mött tidigare och sällskapet bestämmer sig för att vända, men det visar sig inte vara så enkelt.

Denna film har alla klassiska kannibalingredienser (haha, ordvits): infödingar, ätande av kroppar inklusive genitalier, blod, tarmar, burar, slutsatsen att de ”civilicerade” är värre människor än kannibalerna, den goda huvudpersonen och den onda motvikten. Jag har inte sett så jättemånga kannibalfilmer, men måste säga att jag tyckte att Cannibal Ferox var mycket mer underhållande än Cannibal Holocaust. Naturligtvis innehåller den tarmätarscener och de omtalade kastreringarna och krokarna i brösten och man ska vara säker på att inte köpa filmen från England, Tyskland, Korea eller Nya Zeeland eftersom man då får en nedklippt version. Filmen ska alltså vara 93 minuter lång. Men filmen är trots sitt omtalade våldsinnehåll inte särskilt otäck. Men jag finner den mycket spännande, vad andra än säger, men så gillar jag förstås det mesta som Umberto Lenzi gjort.

4/5

Inga kommentarer: